Koloběžkám z oceli odzvonilo.
Od sezony 2022 přecházíme na plný plyn k výrobě hliníkových koloběžek. Oceli u nás odzvonilo. A nejen u nás… Výroba koloběžek Crussis má již více než pětiletou historii. Naše první stroje sjely z výrobní linky v roce 2015. A byly to povedené koloběžky. Alespoň na svou dobu. Čas ovšem nezastavíte, a tak jsme v průběhu minulých let pečlivě sledovali trendy nejen v koloběžkové branži, ale zejména v cyklistice. Technologie, materiály, komponenty. Proto v roce 2022 definitivně opouštíme výrobu koloběžek z oceli. Během posledních let jsme totiž zjistili, že nám již ocel nemá co nabídnout. Stejně jako v cyklo průmyslu, i v naší branži narazila na své limity.
V cyklistickému odvětví dnes hrají prim hliníkové rámy. Samozřejmě, ta nejlepší kola se staví na rámech karbonových, nicméně pro běžné uživatele je hliníkový rám z důvodu poměru cena / výkon volbou číslo jedna. Ostatně loňská sezona 2021, kdy jsme uvedli na trh první sérii modelů koloběžek Crussis Cobra, nám dala za pravdu. Po hliníkových koloběžkách je obrovská poptávka a na trhu je jich nedostatek. V současné době je totiž dokáží postavit, pokud nepočítáme menší garážové značky, pouze tři výrobci. A my jsme jedním z nich.
Proč hliníkový rám?
Protože jeho vlastnosti předčí ocel téměř ve všech ohledech. Tuhost, nízká hmotnost, tvárnost, korozivzdornost a díky tomu široké možnosti konstrukce a designu. V tom všem hraje hliník prim.
Pro výrobu rámů Cobra používáme hliníkovou slitinu 6061 T6. Jde o konstrukční slitinu, která vyniká pevností, dobře se tváří, obrábí a výborně svařuje.
Výsledkem je rám, který je pevný, tuhý a lehký.
Na takovém rámu jsme pak schopni postavit koloběžku, která díky kombinaci všech výhod hliníku pojede lépe než koloběžky s rámem ocelovým.
Proč jede hliník lépe?
- Sílu vloženou do odrazu totiž přeměňuje přímo do pohybu. Neztrácí se v průhybu měkkého rámu koloběžky.
- Je lehčí. A co je lehčí, spotřebuje méně energie k akceleraci. Jinými slovy, na hliníkové koloběžce zrychlíte s menší námahou, než na ocelové.
Hmotnostní úspora hliníkové koloběžky proti ocelové činí až 30%! A to je znát.
Konstrukce a design rámu
Použití hliníku při výrobě samo o sobě nestačí. Důležitá je samozřejmě geometrie a zpracování rámu.
Proto byla konstrukce rámu a s ní spojený design navržena zkušeným českým designérem, konzultována se špičkovým leteckým konstruktérem a softwarově i reálně testována v České republice. Vývoj trval dva a půl roku a na zkušebních vzorcích byly najety tisíce kilometrů.
Při výrobě našich hliníkových rámů využíváme kombinace tažených vícekomorových profilů (stupátko koloběžky) a hydroformingu (krk koloběžky a vidlice). Díky tomu jsme byli schopni sestrojit stupátko koloběžky a zadní vidlici z jednoho kusu profilu, což vytváří ničím nepřerušenou, čistou linii stupátkové části rámu. Jedná se o unikátní technologii, která nemá v koloběžkovém světě obdoby.
Eliminací svarů v tomto uzlu jsme docílili větší trvanlivosti a efektivity výroby.
Design rámu založený na diagonálních plochách a ostrých hranách dávají koloběžce sportovní charakter, který následuje její agresivní geometrii.
Hlavová trubka ve spojení se specificky navrženou vidlicí pak vytváří jednolitý celek po vzoru současných trendů cyklistického průmyslu.
Barvy a grafický design
S příchodem hliníkových rámů jsme opustili limitujícící práškové barvy a sáhli po mokrém lakování. Technologie vodou ředitelných barev, která disponuje škálou více než tisíce odstínů, má několik výhod.
Jednou z nich je možnost použití cut paintingu tedy techniky lakování více oddělenými barvami na jednom rámu.
Přestože jde o techniku pracnou a tudíž drahou, použili jsme ji na celé polovině letošní kolekce.
Zdroj: www.crussis.cz