Kontrolujte řetěz. Vyplatí se to.
Kontrolujte pravidelně řetěz měrkou na řetěz. Pokud překročíte životnost řetězu, může se stát, že bude nutná také výměna ozubeného vícekolečka (kazety) a v horším případě i převodníku. Zbytečně tak zaplatíte další součástky. Měrka řetězu je jednoduchá pomůcka, kterou byste měli mít ve vaší výbavě, stojí pár korun. Životnost řetězu je velmi individuální a záleží také na jeho čištění a mazání. Odvíjí se od kvality řetězu, ujetých kilometrů, stylu jízdy, používaných převodů, povětrnostních podmínkách a terénu, ve kterém jezdíte. Neexistuje proto přesný časový interval nebo kilometráž, po které by se řetěz měl měnit. Pro orientaci ale můžeme uvést 1 000 km pro horské kolo a 2 až 3 000 km pro kolo silniční.
Měrka řetězu: Jak měřit? Na mírně napnutý řetěz nasadíte měrku a lehce na ní zatlačíte ze shora. Měrka zapadne do článku řetězu. Čím více měrka zapadne do řetězu tím více je řetěz opotřebovaný.
1 - 2 stupeň (zub) = řetěz je na začátku své životnosti
3 – stupeň (zub) = řetěz je ve střední fázi své životnosti
4 – stupeň (zub) = řetěz je potřeba vyměnit
5 – stupeň (zub) = řetěz i kazeta je potřeba vyměnit
Při delším protažení řetězu nad pátý stupeň je potřeba vyměnit řetěz, kazetu (vícekolečko) a převodníky.
Servisní technik Author speciálky v Příbrami říká: „přejetý řetěz je častý problém a nemalé překvapení majitele nad finanční částkou výměny všech komponentů – řetěz, kazeta, převodník. Měrku zákazník pořídí za zhruba 190,- korun, výměna řetězu může přijít i na tisíce korun.“